MOBEACON

Beacony od MobileMS

MobileMS, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, projektuje i wdraża nowoczesne systemy wykorzystujące sieć beaconów. Stworzyliśmy m.in. aplikację dla Centrum Handlowego „Manufaktura”.

Mamy wieloletnie doświadczenie zarówno w dostarczaniu rozwiązań z zakresu łączności Bluetooth, jak i produkcji aplikacji mobilnych (m.in. oficjalna aplikacja na Euro 2012, aplikacja dla Polskiej Organizacji Turystycznej) i innowacyjnych systemów informacji miejskiej (Odkoduj Łódź, Odkryj Żory). Każdy z tych projektów dał nam wiedzę – o mieście, jego mieszkańcach, o tym, jak ludzie korzystają z mobilnych technologii. Bogaci w te doświadczenia projektujemy nowe rozwiązania wykorzystujące technologię Bluetooth Smart.

Czym są beacony?

To niewielkie nadajniki, które komunikują się z aplikacją mobilną i wysyłają komunikat dopasowany do lokalizacji użytkownika oraz kontekstu użycia aplikacji. Urządzenia nie emitują przypadkowych informacji, tylko ciekawe i przydatne z punktu widzenia użytkownika wiadomości. Na przykład, gdy w sklepie oglądasz spodnie, telefon poinformuje Cię, że na półce obok znajdziesz pasującą koszulę i kupisz ją za pół ceny. Co więcej odbieranie komunikatów nie wymaga żadnych czynności ze strony Twojego potencjalnego klienta – aplikacja mobilna, dzięki dostępowi do Internetu i włączonemu modułowi Bluetooth, sama komunikuje się z beaconami.

Beacony w mieście

  • W kawiarni: po zajęciu stolika stały klient otrzymuje automatyczne powiadomienie, np. o darmowej kawie w podziękowaniu za trzecią wizytę w tym miesiącu
  • W sklepie: w trakcie wyboru książki klient dostanie wiadomość na swojego smartfona, że na półce obok znajdują się przecenione pozycje, które też mogą go zainteresować
  • W muzeum: sfabularyzowane zwiedzanie z telefonem, który odbiera wiadomości i multimedia dotyczące oglądanych właśnie eksponatów
Jak może wyglądać dzień mieszkańca miasta wzbogaconego o beacony?

Beacony dla biznesu

  • Twoi klienci dostaną informacje o nowościach i promocjach od razu po przekroczeniu progu sklepu lub dopiero przy półce z wyróżnionym produktem – to zależy od Ciebie,
  • Możesz zorganizować wygodny program lojalnościowy, który nie wymaga od uczestników noszenia kart, zbierania czegokolwiek ani „meldowania” – wystarczy zainstalowana aplikacja,
  • Dowiesz się, jak kupują i zachowują się Twoi klienci – aplikacja zbiera informacje o użytkowniku. Dzięki czytelnym heatmapom, dowiesz się np. która część Twojego sklepu jest najczęściej lub najrzadziej odwiedzana i będziesz mógł lepiej zarządzać jego powierzchnią. W przypadku pojedynczego klienta możesz obserwować, jak często Cię odwiedza, i zapoznać się z jego historią zakupową!
Wizyta w centrum handlowym korzystającym z nowych technologii
300
BEACONÓW W NASZEJ NAJWIĘKSZEJ REALIZACJI
Poczytaj o beaconach w Manufakturze
Historia

Dawno temu, kiedy oznaką zaawansowania technologii mobilnych były kolorowe wyświetlacze i polifoniczne dzwonki, Internet w telefonie był raczej w sferze magii, a wi-fi wydawało się jeszcze jednym gadżetem ze Star Treka, był sobie Bluetooth. Użytkownicy przekazywali sobie za jego pomocą owe dzwonki, kolorowe tapety, wizytówki, a marketingowcy głowili się nad tym, jak Bluetootha użyć dla swoich celów.

Powstały pierwsze projekty z dziedziny Bluetooth marketingu, zazwyczaj po prostu wysyłające mniej lub bardziej obrandowane treści na telefony. Zachwyt nad nowością szybko minął kiedy okazało się, że wysyłane treści nie zachwycają, a nadajniki są duże i niepraktyczne – potrzebują stałego podłączenia do prądu i Internetu. Te firmy, które zdołały zoptymalizować nadajniki i nadawane treści (m.in dostosowując go do telefonu odbiorcy), zdołały zrealizować kilkanaście udanych kampanii – jak choćby kampania MobileMS dla Play na festiwalach Selector, Opener i Coke Live Music w 2009 roku. Jasnym było jednak, że prawdziwy potencjał Bluetooth musi jeszcze poczekać.

Era Smart Bluetooth

Technologia rozwiązała dawne problemy Bluetootha. Nowy standard oznaczony kryptonimami BLE (Bluetooth Low Energy) czy Smart Bluetooth dają wreszcie możliwość stworzenia przemyślanej interakcji między użytkownikiem telefonu i jego otoczeniem.

Wygodne nadajniki

Starą, niepraktyczną generację nadajników zastąpiły Beacony – małe nadajniki, zasilane z płaskiej baterii (która wystarcza na dwa lata), łatwe do instalacji w praktycznie każdym miejscu (beacony w wersji mini – także na ruchomych obiektach). Odbieranie sygnałów od nadajników też jest dużo prostsze – nie potrzeba parować urządzeń ani potwierdzać połączenia. Do tego produkowane przez krakowskie Estimote nadajniki zwracają uwagę świetnym designem.

Beacon wie, czego chcesz – przede wszystkim kontekst

Beacony nie wysyłają plików na urządzenia odbiorców – wysyłają jedynie sygnał do wcześniej zainstalowanej aplikacji. Aplikacja (którą użytkownicy sami wybierają) na podstawie otrzymanych informacji decyduje kiedy i jakie treści pokazać. Nigdy więcej nachalnego spamu – dobrze skonfigurowana aplikacja pokaże użytkownikowi odpowiednią treść w odpowiednim miejscu i momencie.

Zasięg jest wszędzie

Beacony nie przekazują plików – wysyłają jedynie informację do aplikacji, która pobiera pliki przez Internet. Dzięki temu wcześniejszy problem “wyjścia z zasięgu” nie istnieje. Informacja przesłana do aplikacji nie zawsze musi skutkować pobraniem pliku. Czasem aplikacja zapisuje informacje o obecności w pobliżu nadajnika (wie, kiedy użytkownik był w danym miejscu i jak dużo czasu tam spędził) i używa ich do wysłania komunikatu później: “Byłeś dzisiaj już w trzech księgarniach, sprawdź ofertę promocyjną w Domu Książki”.

Potencjał technologii BLE jest podkreślany przez wielu komentatorów technologicznych. Natalia Hatalska uznała kontekst i mikrolokalizację z użyciem Bluetooth Smart za jeden z 5 najważniejszych trendów w 2014 roku. Serwis Trendwatching wśród trendów na 2015 roku wymienia takie, które korzystają z Beaconów – m.in. “fast lane”, czyli szybszą obsługę przy kasie dla korzystających z rozwiązań mobilnych, czy “fair spliting”, czyli dzielenie rachunku w ramach mobilnych płatności. Nie ulega wątpliwości – najbliższe lata będą należały do nowego Bluetootha.